מוסדות חינוך ייחודיים
גן יער
גן ראשון מסוגו בארץ. חינוך יער הינו שיטה ייחודית המתמקדת בשימוש במרחב הטבעי על מנת לשפר את תפקוד הילד, בתחום הקוגניטיבי, מוטורי, רגשי וחברתי. הילדים פועלים בחורשה הטבעית 5 ימים בשבוע וההורים שותפים פעילים בהתוויית החינוך בגן. הילדים הפכו את גבעת החול למגלשה, את העצים למתקני טיפוס ואת ענפי האקליפטוס לנדנדות. לאור הביקוש וההצלחה נפתח השנה גן נוסף לילדי שנתון 3. גן יער משמש מודל לגני יער בכל רחבי הארץ.
ביה”ס דמוקרטי ‘רותם’
לאחר שנים של מאמצים גדולים מצד הורי רותם והמועצה המקומית לקיים את בית הספר כמוסד שאינו רשמי, קיבל “רותם” לאחרונה הכרה כמוסד חינוכי רשמי! זהו אחד הביטויים המעשיים של שאיפת המועצה המקומית לאפשר לילדי היישוב את מירב אפשרויות הבחירה בין תפישות חינוך שונות.
מו”פ מדבר
בשנת 2017 הוקם מחדש מרכז המדע של מצפה רמון והפך לשלוחה רשמית של מו”פ מדבר ששינה את שמו ממו”פ ים המלח והערבה בעקבות צירופה של מצפה רמון. חוקרי המרכז עוסקים בנושאים שונים בעלי זיקה ליישוב כגון תיירות, אסטרונומיה, חקלאות, גאולוגיה ועוד, שלתוצרתם תרומה מדעית משמעותית.
מרכז להוראה מתקנת
השנה הוקם מרכז להוראה מתקנת. מטרת הפעילות היא לקדם תלמידים לקויי למידה באמצעות מתן שיעורים באסטרטגיות למידה על ידי מורות להוראה מתקנת. המעקב הינו בעבודה משותפת של צוות בית הספר והשירות הפסיכולוגי-חינוכי.
מכינת ‘אשר רוח בו’
מכינה קדם צבאית המיועדת לנוער עובר חוק סמי טיפולית וסמי צבאית, המשנה מסלול חיים של נוער פריפריאלי שמגיע למכינה מכל הארץ ורואה במצפה רמון בית. 93% מהנערים מתגייסים לקרבי, 20% יוצאים למ”כים ו-10% מגיעים ליחידות מובחרות.
מרכז פסג”ה – השתלמויות ארציות
מרכז לפיתוח סגלי הוראה, בין הקטנים והאיכותיים בארץ. מטרת פסג”ה היא לחשוף את סגלי ההוראה לרפרטואר רחב של השתלמויות בנושאים שונים ובדרכים מגוונות על מנת להעשיר את עולמם המקצועי ולשבח אותו. פסג”ה במצפה רמון פורץ דרך ורואה במרחב הגיאוגרפי הזדמנות לפיתוח מקצועי ייחודי ושימוש במשאב הסביבתי כמרחב השראה.
גן ‘מעיין’ לחינוך מיוחד
הגן הראשון לחינוך מיוחד במצפה רמון- בא לתת מענה לאוכלוסיית ילדים בעלי צרכים ייחודים. בגן ניתן מענה לקשת רחבה של צרכים והוא רב גילאי. הילדים מלווים על ידי אנשי מקצוע חינוכי ופרה- רפואי. צוות ייחודי הרואה בכל ילד עולם ומלואו ומצליח לקדם כל ילד על פי צרכיו.
מסלולי לימוד ייחודיים לצעירים
לימודי קרקס – מדבר
מסלול לימוד קרקס לצעירים מכל הארץ במצפה רמון. בשנה החולפת סיים המחזור הראשון שכלל 15 סטודנטים. השנה, במשכנו החדש של הקרקס ברובע דרכי הבשמים, נפתח המחזור השני הכולל 16 סטודנטים, שבנוסף מלמדים את תחומי הקרקס בבתי הספר, בחוגים ובקהילה.
תכנית ‘אבן ספיר’ למצויינות במוסיקה
תכנית ללימודי מוזיקה ברמה אקדמית, הפועלת במצפה רמון מזה 3 שנים. בתכנית לומדים כ-50 סטודנטים במסלול של 3 שנות לימוד. התכנית מופעלת בשיתוף מכללת ספיר.
מדרשת ‘הלך רוח’
מדרשת ‘הלך רוח’ – מדרשה להגות ולדרך, שצמחה השנה מתוך הבית לרוח מצפאית, פונה לאנשים הרוצים לעצב את המשך דרכם האישית והחברתית. אנשים מודעים ויצירתיים, השואפים להעמיק את הבנתם בזמן ובמרחב ולקבל כלים משמעותיים לעשייה. במדרשה לומדים ומלמדים במגוון רחב מאוד של תחומי דעת ועוסקים בבירור הזהות, האישית, המקומית והקולקטיבית.
‘פעימה’ – לימודי תאטרון ויצירה
‘פעימה’ מהווה מרחב ללמידה ויצירה מגוונת תוך עידוד מתן ביטוי לתהליכים פנימיים וחיפוש, דרך משחק, תנועה, קול, כתיבה ובמה. תכנית הלימודים, על שלל תכניה, מעודדת את התלמידים לחקירה עצמית ויצירה, דגש מושם על תהליך קבוצתי ואישי כאחד ויש מקום רב לביטוי עצמי בסביבה תומכת, מאפשרת ונטולת שיפוטיות, כל זאת ברוח המדבר והשקט המאפשרים העמקה והתבוננות לצד גדילה והתפתחות.
תכנית ‘זריחה’
שנה של חוויה משמעותית עבודה מועדפת, מגורים משותפים, תרומה לקהילה ולימודי העשרה.
זוזימה
בית למחול, תנועה ויצירה
תכניות לימוד ייחודיות
‘מייקרספייס’
מטרת המיזם לחשוף יוצרים, תלמידים ובני נוער לשיטות למידה חווייתיות, המשלבות טכנולוגיה ועבודה עם אמצעי ייצור כגון: מחשבים, מדפסות תלת מימד, חותכי לייזר, מכונות תפירה וחומרי בנייה. אמצעי הייצור הזמינים והמפגש עם יוצרים אחרים מהווים סביבה מאתגרת ומפרה ליישום פרויקטים יצירתיים מגוונים. בשלב זה מתקיים פיילוט עם מערכת החינוך ובהמשך תורחב את הפעילות לקהילה כולה, לאמנים ויוצרים, לשיתוף פעולה חווייתי ועסקי.
נגב CODE
פרויקט חדשני שמטרתו לחשוף את התלמידים למפגשים חווייתיים עם תחומי הסייבר, כגון פיתוח ובניית אפליקציות ורחפנים, ולספק הזדמנות שווה לילדי הנגב עבור פעילות העשרה בעולם הטכנולוגיה CODE “נגב”. זו עתידה לעודדם למצויינות בתחום ולהכשירם לעולם ההייטק והפיתוח. הפרויקט בשיתוף עם הרשות לפיתוח הנגב.
תכנית ‘אמירים’
מתן מענה לאוכלוסיית התלמידים המצטיינים במודל של שלושה סוגי העשרה: חשיפה, העמקה וחקר מכוון תוצר. הנחת היסוד במודל הינה שיש לזמן לתלמידים למידה משמעותית במגוון תחומי דעת שאינם נכללים בתכנית הלימודית הרגילה, תוך פיתוח מיומנויות, אוירה ותרבות המעודדים מצוינות והצטיינות של תלמידים ומורים.
הכשרות מקצועיות לנוער
הכשרות בתחומי המנהיגות והמסוגלות התעסוקתית להעצמת בני הנוער ומתן צידה ליציאה לחיים עצמאיים, חברתים, קהילתיים ועסקיים. במסגרתם תכנית ‘עתיד בטוח’ פועלת זו השנה השלישית, בשיתוף עם ביטוח לאומי, במהלכה הוקמו 2 עסקים פעילים – פרויקט המתנפחים ‘jamparty’ ו’הבייביסיטורים’. השנה הוקם מיזם נוסף – ‘מצפאי’, המשותף לנוער ולתנועת צב”ר – צעירים ברוחם, להכשרות משותפות בתחום האפייה, יזמות עסקית וגיבוש קבוצתי בין-דורי.
מדעים
בשנים האחרונות פותחו שתי מגמות חדשות וייחודיות בארץ; האחת, ביולוגיה מולקולרית שבה התלמיד מבצע מחקר אקדמי ברמה בין לאומית. השנייה, אדם במדבר, מגמה שהלמידה בה היא דרך לימודי הסביבה וחקר של הר הנגב. ישנו עיסוק גם במחקר בדגש על חקר מדברי בכל שכבות הגילאים ז’-יב’ כולל עבודות גמר בהיקף של 5 יח”ל באמצעות החממה ומעבדת החקר בתיכון. תוצרי העבודות מוצגים בהפנינג מדעי לחטיבת הביניים וכן בכנס מיוחד שאליו מגיעים תלמידים מבתי ספר אחרים בארץ. בשלושת ימי הכנס התלמידים לומדים במשותף, שומעים הרצאות ועורכים ניסויים בתחומים שונים. השותפים בתהליך הם מדע רמון, רפאל ומו”פ ערבה.
תכנית ‘אופנים’
תכנית העוסקת בתחומי המדע והטכנולוגיה בגיל היסודי ומופעלת עלי ידי עמותת ‘אופנים’ שמטרתה לקדם שוויון הזדמנויות בחינוך לילדי הפריפריה. במצפה רמון העמותה פועלת מזה 4 שנים, בתחילה פעלו רק בחינוך הפורמאלי והשנה יחלו להפעיל חוגים בשעות אחר הצהריים במתנ”ס.
תכנית ‘אשכולות’
תלמידי חטיבת הביניים בוחרים שני קורסים מתוך מבחר גדול, האחד בתחום המדעים והשני בתחום האומנויות, כגון: חממה, ריקוד, אומנות, חקר מדעי, בישול מולקולרי, כדור סל, כדור עף, אומנות לחימה ועוד. ומעמיקים בהם במשך השנה.
תכנית ‘סולמות’
תכנית סולמות חושפת את תלמידי היסודי לעולם המוסיקה באמצעות למידה על כלי נגינה שונים, למידת תווים, יצירות והשתתפות בתזמורת בית ספרית ויישובית. התכנית פועלת בשיתוף עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית והתלמידים משתתפים במפגשים ארציים מעוררי השראה בתחום המוסיקה.
שיווק וערכים – מקאן ואלי וביה”ס השלום
מזה ארבע שנים, אנו זוכים לקורס העשרה עבור תלמידי שכבה י’. התלמידים בוחרים ערכים שהם מאמינים בהם ולומדים על כלים לשיווק ופרסום ע”י צוות מקאן ואלי, העושה זאת בהתנדבות.
חינוך סביבתי
פיתוח תפיסה של קיימות ולמידה מבוססת מקום. צוותי החינוך משתתפים בהשתלמויות לקידום קיימות ופיתוח ייחודיות בהתאמה לסביבה הטבעית. 8 גנים מתוך 13 קיבלו הסמכה לגן ירוק. התכניות מתמקדות בהכרת הסביבה האנושית והפיזית הייחודית למצפה רמון וקידום קיימות באורח החיים בגן, לצד קיום טיולים בסביבה.
‘שער שוויון’
מיזם ספורטיבי חינוכי שמטרתו העצמה, חיזוק הבטחון העצמי, יצירת שיתוף פעולה וערבות הדדית בין הילדים, סדר וארגון, התנהגות ספורטיבית, הגינות ושאיפה למצויינות ספורטיבית וערכית. במסגרת התכנית הילדים מתפקדים כקבוצת כדורגל, כולל אימונים שבועיים והשתתפות בטורניר מחוזי, זאת לצד מפגש לימודי והכנת שיעורי בית.
בינוי תשתיות חינוך
הקמת בית ספר רמון
הקמת בי”ס יסודי חדש ומודרני הנותן מענה לילדי מצפה רמון.
שדרוג גני הילדים
בכל גני הילדים ביישוב הותקנו משחקים חדשים. כל מתקני המשחקים הותאמו לדרישות תקני הביטחות, במקומות בהם נדרש הוחלפו הגדרות.
שיפוץ והרחבת המרכז לגיל הרך
השיפוץ כולל הנגשה, בניית מרחב מוגן ושדרוג חזית המבנה
שיפוץ מרכז הנוער
השיפוץ כולל החלפת תקרה ותאורה, בניית תאי שירותים ומחסן, צביעת המבנה והתקנת מזגנים. בשיתף משרד השיכון.
שיפוץ מעון “גוונים”
השיפוץ כולל ניקיון ואיטם הגג, התקנת תריסים, החלפת תשתיות המים והביוב, הקמת דשא סינטטי ומתקני משחקים. בשיתוף משרד הבינוי והשיכון.
שיפוץ מרכז המוזיקה
שיפוץ המבנה והקמת חדר חזרות ואולפן הקלטות. בשיתוף JNF בריטניה.
הצללת מגרש הספורט בביה”ס השלום
קירוי שני מגרשי הספורט בביה”ס השלום וביצוע עבודות תאורה על מנת לפתוח את המגרש גם בשעות הערב לציבור הרחב.