תושבים ותושבות
תיכון “השלום” למדעים ואמנויות ע”ש יצחק רבין

תיכון השלום הינו בי”ס שש שנתי אליו מגיעים תלמידים ותלמידות משלושה בתי ספר יסודיים: ממלכתי, ממלכתי דתי ודמוקרטי.

ביה”ס קטן ואינטימי ומונה כ-200  תלמידים כיתות ז’ – י”ב. אוכלוסיית התלמידים מגוונת מאוד ומורכבת מכלל קהילות מצפה רמון: חילוניים, מסורתיים, דתיים, קהילת העבריים ועוד. בביה”ס לומדים תלמידים מחוננים ובעלי צרכים מיוחדים. גודל ביה”ס מאפשר לתת מענה אישי לכל אחד מן התלמידים.

מיקומו הייחודי של בית הספר על שפת מכתש רמון תורם לחיבור בית הספר לסביבה ולקהילה שבה הוא פועל. מבנה בית הספר ועיצובו הארכיטקטוני עגול עשוי מאבן השואבים השראה מהנוף המדברי ויוצרים בית ספר מרהיב ביופיו.

בביה”ס מרכז מדעים חדש הכולל מעבדה,  מחשבים חדשים וכיתות מקצוע – מדעים, ביולוגיה  פיזיקה ומטבח לבישול מולקולרי. כמו כן כולל  מרכז אומנויות: אולם כינוסים, כיתת תיאטרון וחדר מחול.

בחטיבה העליונה בכל שכבה כיתה עיונית שייעודה סיום לימודים עם תעודת בגרות איכותית וכן כיתת אמ”ץ הנותנת מענה לאוכלוסייה מגוונת בסיוע לימודי מוגבר במטרה להשיג תעודת בגרות מלאה.

ביה”ס נותן דגש רב לתהליכים אישיים, אימון וליווי התלמידים לקראת יציאתם לחיים הבוגרים כולל סדנאות והכנה לגיוס משמעותי לצה”ל ועידוד יציאה לשנת שירות ומכינות קדם צבאיות.

חזון בית הספר

מציאות חיינו ונוף הקיום שלנו במצפה רמון הם מרחב פיזי מדברי ומבודד.

בית ספר “השלום” הוא מקיף שש שנתי היחיד הנותן מענה לתלמידי היישוב על הקהילות המגוונות שבו, והוא מרובה תרבויות ומהווה בכך מיקרוקוסמוס של מדינת ישראל.

אנו שואפים לאפשר לכל אחד ליצור זהות אישית ייחודית לצד זהות חברתית משותפת.

משימתנו היא מעבר מריבוי תרבויות – לרב תרבותיות.  באמצעות ראיית השונות והערך העמוק של המגוון, נבקש להצמיח בני אדם המבינים את עצמם ואת זהותם והמחדדים את עולמם הערכי והתרבותי. נערים בעלי זיקה למדבר ולנגב השואפים לתרום לישוב ולחברה  הישראלית על רב גוניותה.

אנו מבקשים לתת מענה לשונות באמצעות גיוון דרכי למידה כדוגמת חקר, דרמה, יצירה, חשיבה פילוסופית, מסעות שטח ועוד.

אנחנו רואים במדבר מקום שיש בו כוח ועוצמות  ומאפשר יצירה משותפות, מקום לדמיון וחקר, להשראה ולמידה.

“סוד יופיו של המדבר… שהוא צופן אי שם בחובו מקור מים חיים” (הנסיך הקטן, עמ’ 76).

יסודות רעיוניים ותפיסה חינוכית

  • ביה”ס רב תרבותי המכיר בערך וביופיו של מגוון התרבויות והקהילות
  • חיזוק והעצמה של הזהות האישית הייחודית של התלמיד
  • עידוד מוטיבציה פנימית, סקרנות והעמקה בלמידה המובילים למצוינות
  • אימון תלמיד לפרואקטיביות (לימודי, ערכי, חברתי)
  • הנחלת ערכי מוסר, דרך ארץ ותרומה לקהילה ולחברה
  • הנחלת אהבת הארץ, הנגב ומצפה רמון – גאוות יחידה מצפאית

ייחודיות תיכון השלום

  • רב תרבותיות: אנחנו רואים עצמנו כבית ספר רב-תרבותי. תוכנית הלימודים והתוכנית החברתית נבנות על בסיס ערכים של רב תרבויות עם רצון לתת מענה למגוון האוכלוסיה. דוגמה לרב תרבותיות בביה”ס היא הקמת בית כנסת המאפשר תפילה לתלמידים ולמורים החפצים בכך.
  • “טיול לילה לבן” בית ספרי:  עם פתיחת השנה לפני חגי תשרי כלל תלמידי בית הספר והצוות החינוכי יוצאים לטיול ופעילויות ליליים הנמשכים עד לזריחה.
  • שבוע נוער : שבוע רצוף פעילויות חברתיות-ערכיות מהבוקר עד הערב ובו יום חילופי שילטון. השבוע נבנה במשותף עם יחידת הנוער.
  • הפנינג מדעים: שבוע שיא המסכם את לימודי המדעים, הצגת פרוייקטים, מגוון הרצאות ועוד אליו מוזמנים לשלושה ימים תלמידים מבתי ספר שונים מרחבי  הארץ.
  • שבוע אמנויות:  הפקות תיאטרון – שכבות ט’ עד י”ב, מופע מוסיקלי ושלל פעילויות

תכניות בחטיבת הביניים

  • ‘שוליה בקהילה’ –משכבות ח’ ט’ הזקוקים להעצמה- עבודה ולימוד עם בעלי מקצוע במצפה רמון.
  • ‘אשכולות’ – קורסי העשרה במגוון תחומים מעורב ז’ –ט’ עם מתן דגש למדעים ואמנויות.
  • ‘אמירים’ ו’קדם עתידים’ –לעידוד מצוינות לימודית.
  • עבודות חקר: כיתות ז’ וט’ – לכלל התלמידים.
  • חממה – חממת חקר לגידול צמחים הנמצאת בתוך ביה”ס.

חטיבה עליונה:

  • מגמות – מקצועות מורחבים: (פירוט בחוברת המצורפת )
    • ביולוגיה מולקולרית – מגמה יחודית אליה מצטרפים גם תלמידים מרמת נגב
    • אדם במדבר – מגמה יחודית טכנולוגית 8 יח”ל
    • פיסיקה
    • תיאטרון
    • פילוסופיה
    • מגמת ספורט  – ברמת נגב
  • תוכנית “מעש”ה” – שכבות י’-י”ב תוכנית המשלבת לימוד מעשי (יום לימודים) עם תוכנית העצמה.
  • תכנית מעורבות חברתית: שכבות י’ – י”ב מסגרות התנדבות ועשייה חברתית בקהילת מצפה רמון שבסופה תלמידים מתמידים מקבלים תעודת בגרות חברתית.
  • טיולי שטח ומסעות זהות : מסע מצפאי (ט’ – י’), מסע ישראלי (י”א י”ב), מסע לפולין (י”א י”ב)
  • עבודות גמר: בהיקף 5 יח”ל לתלמידים מצטיינים. העבודות מתבצעות בהנחיה של חוקרים בראשם מרכז ‘מדע רמון’.
  • קורסי העשרה: לתלמידי י’ –קורס לשיווק וקידום ערכים’ – עם מקאן ואלי, קורס חינוך פיננסי.

תכניות ייחודיות נוספות

  • למידה בצוותא (שכבה ז’)  מיועדת לכלל תלמידי הקריה לחינוך מצפאי שכבות ו’ – ז’ . לימוד בצוותא על פי בחירה של תחומי דעת שונים בשיתוף של כלל בתי הספר.
    • רכזת: ליאורה סוויסה.
  • “אשכולות” (שכבות ז’ – ט’) חשיפה לקורסים מתחומים שונים, העשרה והפוגה מהלימודים הסטנדרטיים . התוכנית חושפת את התלמידים למקורות כוח שיש במצפה רמון בתחומי המדעים והאומנויות. התכנית מאפשרת למידה מתוך בחירה ועניין אישי, כך  שהשיבוץ נעשה ברובו על פי בחירת התלמיד. אשכול אמנות ותנועה- מחול תאטרון, כדורגל, כדורעף, אומנות. אשכול מדעי – דיבייט , סיור מדברי, בישול מולקולרי, עבודות חקר ומדעים.
    • רכזת: ליאורה סוויסה.
  • שוליה בקהילה (שכבות ח’ ט’) מיועד לתלמדים נבחרים. פעמיים בשבוע במהלך שעתיים יוצאים התלמידים ללמוד ולעבוד עם בעלי מקצוע במצפה רמון. בתום השנה הם עושים פרוייקט יחודי ומציגים אותו בפני הקבוצה.
    • רכזת: יעלי גביש.
  • מורה מאמן – מורה כמנטור(שכבות ח’ ט’) מיועד לתלמידים הזקוקים לדמות מבוגר שתלווה אותם ותאפשר להם שיתוף, היוועצות ושיקוף על שיגרת חייהם ובבעיות העולות מדי פעם. אנו נותנים אפשרות לבחירה לתלמיד/ה מתוך מגוון המורים ועובדי המנהל הקיימים בבית הספר,  רק למי שמעוניין. החונך תפקידו לסייע וללוות, אך אינו מחליף את עבודת המחנך ו/או היועצת.
    • רכזות יועצות ביה”ס: יעל מתיוס ורחלי שוורץ.
  • “אמירים”(שכבות ח’ ט’) מטרות התכנית הן לאפשר לתלמידים סקרנים בעלי מוטיבציה גבוהה אתגרים ומשימות המאפשרים ליכולותיהם ולנטיותיהם המדעיות וההומניות לבוא לידי ביטוי. התכנית מעודדת חשיפה למידע חדש באופן מעמיק וביקורתי ומחזקת מיומנויות שתאפשרנה לתלמידים ללמוד לחשוב ובעתיד גם להעז להיות פורצי דרך ומובילים. קורסי העשרה שאינם מופיעים בתכנית הלימודים הפורמלית.
    • רכז: צבי בניימיני.
  • “קדם עתידים” (שכבות ט’ – י”ב) מטרות התכנית הן להעמיד בפני תלמידים מצטיינים בכיתות ט’-יב’ בעלי סקרנות ומוטיבציה גבוהה אתגרים ומשימות המאפשרים ליכולותיהם ולנטיותיהם המדעיות וההומניות לבוא לידי ביטוי. התוכנית מאפשרת גם שירות צבאי במסגרות שונות של פרוייקט ‘עתידים’. התוכנית תומכת בתלמידים מצטיינים בתחומי המתמטיקה, המדעים והאנגלית על ידי מתן תגבורים ושעות לימוד נוספות בתחומים אלה ומקנה העשרה.
    • רכז: צבי בנימיני
בודק...