תושבים ותושבות

מדיניות אכיפה של חוק רישוי עסקים

מצפה רמון- מחלקת רישוי עסקים

מדיניות אכיפה של חוק רישוי עסקים

הגדרות לעניין מפרט זה

  • “הליך רישוי תקין” – עסק שלא נשלחה אליו “הודעה בדבר כוונה להגיש כתב אישום”. או לנקוט בהליכי אכיפה אחרים, או שכבר ננקטים נגדו הליכי אכיפה.
  • “החוק” – חוק רישוי עסקים, התשכ”ח-1968.
  • “חוות דעת מקדמית” – כאמור בסעיף 6 ה לחוק רישוי עסקים, מכל אחד מגורמי הרישוי המתחייבים על פי הצו.
  • “עסק בעל פוטנציאל סיכון גבוה” – העסקים המפורטים בנספח א’ למסמך זה.
  • “עסק רגיל” – עסק שחייב ברישיון עסק על פי צו רישוי עסקים ואינו נכלל ברשימת העסקים בעלי פוטנציאל סיכון גבוה המפורטת בנספח א’.
  • “רישיון עסק” – רישיון עסק, היתר זמני או היתר מזורז שניתנו על פי חוק רישוי עסקים.
  • “היתר” – היתר שניתן על פי המפרט הרשותי להוצאת שולחנות וכיסאות, להצבת פרגוד חורף, היתר לילה לפתיחת העסק מעבר לשעות הקבועות במפרט הרשותי לפתיחת עסקים.
  • “וועדת חריגים”- וועדה שתדון ותמליץ לגורמים המקצועיים הרלוונטיים בכול הנוגע לקבלה ויישום החלטות הנוגעות לעסקים פרטניים ביישוב שאינם עומדים בהוראות חוק רישוי עסקים. הוועדה תורכב ממנהלת מחלקת רישוי עסקים, מנהלת אגף שפ”ע, נציג מהנדס הוועדה המקומית והתביעה העירונית.

 

עקרונות כלליים

  • מדיניות האכיפה נועדה ליצור, ככל הניתן, אחידות ושוויונית באכיפה, מתוך הבנה שנדרש לקבוע סדרי עדיפויות באכיפה,
    בין היתר בשל העובדה כי משאבי המועצה מוגבלים.
  • כך גם מדיניות האכיפה נועדה ליצור וודאות מוגברת אצל בעל העסק על מנת שיוכל לכלכל את צעדיו,
    תוך שמירה על הוראות החוק.
  • אנו מאמינים כי מדיניות אכיפה ברורה ו מביאה לשקיפות, ממנה נהנים העובדים האמונים על האכיפה, ציבור העוסקים והתושבים .
  • מדיניות האכיפה ברישוי עסקים נועדה לשמור על קיום מטרותיו של החוק תוך ראיית הצורך בקידום ותמיכה בעסקים, וראיית צרכיה הייחודיים של מצפה רמון, כמו גם שמירה על רמת ואיכות חיים גבוהה של כלל התושבים.
  • בשל מגבלות במשאבים על המועצה להחליט בדבר סדרי עדיפויות באכיפה מנהלית ומשפטית. סדרי העדיפויות נועדו להגביר את השוויוניות בין העסקים כך שכנגד עסק שמסוכן יותר ו/או שרמת ההפרה שלו גבוהה יותר  יינקטו צעדי אכיפה מהירים ומשמעותיים יותר מאשר נגד עסק פחות מסוכן ו/או שרמת ההפרה שלו נמוכה יותר.
  • בבואם להחליט בעניין צעדי האכיפה שיינקטו נגד עסק מסוים  ישקלו רשות הרישוי והתביעה, בין היתר את השיקולים הבאים: סוג העסק, מיקומו ביחס לתמונת העסקים טעוני הרישוי במרחב המועצה ואזורי השימוש השונים, משך זמן ההפרה, האם לעסק היה בעבר רישיון וסיכוייו לקבל רישיון בעתיד, ומסוכנותו הכוללת של העסק.
  • רשות הרישוי תפעיל את שיקול דעתה בהתבסס על האמור לעיל, והתביעה בנוסף לכך תפעל גם על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
  • הרשות והתביעה יביאו בחשבון שיקוליהם בכל מקרה פרטני את הנושאים הרלוונטיים ממכלול הנושאים האמורים לעיל וישקללו אותם בהתאם.
  • חשוב- מדיניות אכיפה אינה תחליף לחובה לקיום הוראות החוק במלואן.

מדיניות אכיפה

התראה לפני הגשת בקשה לרישיון ל”עסק רגיל”
א. במידה וימצא כי “עסק רגיל” הטעון רישיון, פועל בישוב ללא רישיון, תינתן   התראה על
ידי מפקח רישוי עסקים לפיה יש להגיש בקשה לרישיון בתוך 3 חודשים ממועד ההתראה.
תקופה זו תקוצר במידה ונשקפת מהעסק סכנה, לפי שיקול דעת מחלקת רישוי עסקים.
ב. על בעל העסק להגיש בקשה לרישיון בתוך התקופה שניתנה לו בהתראה. (“תקופת
ההתראה”)
ג. בתום “תקופת ההתראה”, במידה והעסק ממשיך לפעול ללא שהוגשה בקשה לרישיון,
יועבר התיק למחלקה המשפטית עם המלצה לנקיטה בהליכים משפטיים, ובכללם הגשת
כתב אישום, בגין ניהול עסק ללא רישיון או לנקוט אמצעי אכיפה אחרים, לפי הנדרש.

אי נקיטת הליכים לאחר הגשת בקשה לרישיון לעסק שהגיש בקשה לרישיון, אך טרם הוצא לו רישיון, תינתן ארכה של 4 חודשים בטרם נקיטת הליכי אכיפה אם התקיימו כל התנאים הבאים:
א. הוגשה בקשה לרישיון בתוך “תקופת ההתראה”.
ב.  מנהלת מחלקת רישוי עסקים לא דחתה את הבקשה לרישיון עקב אי מילוי דרישה
מדרישות הרישוי (הוצאת הודעת סירוב על ידי רשות הרישוי)
ג. גורם כלשהו מגורמי הרישוי ונותני האישור לא הוציא סירוב לבקשה עקב אי מילוי
דרישותיו.
ד. מנהלת מחלקת רישוי עסקים לא הודיעה כי העסק אינו תואם את הבקשה מבחינת סוגו,
התוכניות שלו או הבעלות עליו.
ה. העסק אינו גורם למטרדים לסביבתו והרשות לא שלחה לו הודעות או  הטילה עליו קנסות
בגין מטרדים.

במידה ובתום הארכה שניתנה לא הוצא לעסק רישיון ולא ניתנה ארכה נוספת להוצאת רישיון, יועבר התיק לתביעה העירונית לשם הכנת כתב אישום, או נקיטה בהליכי אכיפה אחרים, לפי העניין, כנגד העסק .

ארכה נוספת תינתן במקרים הבאים:

  • העסק אינו מסוכן,
  • בעלי העסק עשה כל שביכולתו לשם הוצאת הרישיון ולא קיימת מניעה מהותית להוצאת הרישיון..
  • ארכה נוספת תינתן לתקופה שלא תעלה על 2 חודשים וסך תקופות הארכה מיום
    הגשת הבקשה לא תעלנה על 10 חודשים, למעט בנסיבות חריגות שינומקו.
  • בתום האורכות שניתנו, ובמידה ולא הוצא רישיון לעסק יועבר התיק לתביעה העירונית תוך המלצה לנקיטת הליכי אכיפה משפטיים או מנהליים, לפי העניין, כנגד העסק בגין ניהולו ללא רישיון. במקרים מיוחדים ולאחר היוועצות עם וועדת חריגים בהתחשב, בין היתר, במסוכנות העסק ובאישורים שכבר ניתנו על ידי גורמי האישור, ניתן יהיה לדחות את ביצוע הליכי האכיפה.

.שינוי בעלות בעסק

שינויי בעלות בעסק שאינו במסלול רישוי תקין, אינם מונעים ואינם מפסיקים נקיטת הליכי אכיפה פליליים או מנהליים נגד הבעלים הקודמים או המשך הליכי אכיפה פליליים או מנהליים שהחל נגד העסק.

אכיפה בעדיפות גבוהה
ל”עסק בעל פוטנציאל מסוכנות גבוה” תינתן, ככלל, עדיפות בהליכי אכיפה,
והכל בהתחשב ביתר עקרונות האכיפה ונסיבותיו הספציפיות של אותו העסק.

הפעלת סעיפים 16 ו-24 לחוק

התביעה תדרוש כי במסגרת גזר הדין, בנוסף לכל עונש שייגזר על מי שהורשע בעבירה לפי חוק רישוי עסקים, יוצא גם צו המאפשר הפעלת האמצעים הבאים:

  • הפסקת העיסוק בעסק.
  • צו כי לא ינהל אדם בחצרים נשוא האישום עסק טעון רישיון ללא רישיון ולא יעביר לאחר את הבעלות או החזקה בנכס אלא אם ברשותו רישיון עסק
  • הסמכת המועצה ומשטרת ישראל לביצוע הצווים וסגירת העסק בפועל
  • קביעה כי צו סגירה שניתן לעסק, יותלה במידה ויינתן לעסק היתר זמני וזאת לתקופת ההיתר. יש לשים לב- כי קבלת היתר זמני להפעלת עסק אינה מבטלת את צו הסגירה. עם תום תקופת ההיתר הזמני, וככל שלא יתקבל רישיון לעסק, יחזור צו הסגירה לתוקפו.

הוצאת צו לפי סעיף 17 לחוק

סעיף 17 לחוק רישוי עסקים מאפשר לבית המשפט לצוות על הפסקת עיסוק בעסק כבר לאחר הגשת כתב האישום, ובטרם ניתן פסק דין סופי. הצו יורה על מניעת פעולות בעסק וכן כי לא ינהל אדם בחצרים נשוא האישום עסק טעון רישיון ללא רישיון ולא יעביר לאחר את הבעלות או החזקה בנכס.

שיקולי התביעה לבקש להוציא צו להפסקת הפעילות של העסק יהיו, ככל, השיקולים המוזכרים לעיל המובאים בחשבון לעניין נקיטה באמצעי אכיפה.

  • לעסק הנמצא בהליך רישוי תקין, ניתן יהיה לתת היתרים על פי המפרט הרשותי כגון היתר להצבת כסאות ושולחנות, היתר להצבת פרגודים או שמשיות והיתר להצבת דוכנים. מתן היתרים כאמור אינה מקנה חסינות מפני הליכי אכיפה ככל ולא יוצא לעסק רישיון.
  • ההיתר כפוף לכך שהעסק נמצא בהליך רישוי תקין.
  • היתר יהא בטל מעיקרו עם הגשת כתב אישום, או נקיטה בהליכי אכיפה אחרים כנגד העסק.

אכיפת צווי סגירה:
    א. במחלקת רישוי עסקים יתנהל מעקב אחרי צווי הסגירה שהוצאו ומועד כניסת הצו
לביצוע.
ב. בסמכות מנהלת מחלקת רישוי עסקים לשקול אופן הפעלת הצו, והאם להיזקק
למשטרה לשם אכיפתו.
ג. במידה והוצא לעסק צו סגירה והבעלים מבקש להאריך את התקופה עד לכניסתו לתוקף
של הצו, הוא יוכל לפנות, טרם כניסת הצו לתוקף,  לתביעה או למנהלת מחלקת הרישוי
לשם קבלת עמדתם בכל הנוגע לקיום נסיבות המצדיקות מתן ארכה נוספת לצו
הסגירה, וזאת לשם פנייתו של בעל העסק לבית המשפט בבקשה להארכת המועד
לכניסת צו הסגירה לתוקף.

  • חשוב- החלטה בדבר הארכת התקופה בטרם כניסת צו הסגירה לתוקף, תינתן על ידי בית המשפט שהורה על סגירת העסק.
  • במידה וצו סגירה נכנס לתוקפו, ובעל העסק לא מילא אחרי הוראותיו, התביעה העירונית תוכל להגיש כנגד העסק וכנגד הבעלים כתב אישום בגין אי קיום הוראות הצו.
  • ביצוע צו סגירה יכול להיעשות בשיתוף המשטרה והעסק יינעל וייחתם.
  • במקרה של עסק מסוכן או הגורם למטרדים קיימת אפשרות להחרים ציוד מעסק שקיבל צו סגירה מנהלי או צו מבית משפט. החרמת הציוד בעסק וסגירתו יעשו בסיוע המשטרה.

יודגש- הרשות תוכל לנקוט בהליכי אכיפה שלא על פי נוהל זה בכל מקרה שעל פי שיקול דעתה נשקפת מהמשך ניהול העסק סכנה לציבור.

ניספח א. עסקים בעלי פוטנציאל סכנה גבוה
     
מספר פריט סעיף תיאור פריט
2.1 גז א מילוי מכלים ומכליות
2.1 גז ב אחסונו, למעט במיתקן גז לצריכה עצמית כהגדרתו בחוק הגז
2.1 גז ז תחנת תדלוק בגז
2.2 דלק לסוגיו א תחנת דלק ותדלוק
2.2 דלק לסוגיו ד אחסונו בכמויות המפורטות בתקנות רישוי עסקים (אחסנת נפט), התשל”ז – 1976
4.2 בית אוכל א בית קפה מסעדה לרבות הגשת משקאות משכרים לצריכה במקום מעל 100 איש
4.2 בית אוכל ב מזנון, בית אוכל אחר לרבות הגשת משקאות משכרים לצריכה במקום מעל 100 איש
4.7 מזון לרבות משקאות – מכירתו ב מרכול – מקום לממכר מזון ומוצרי צריכה לשימוש אישי או ביתי, שאין בו טיפול במזון, לרבות משלוח מזון מעל 800 מ”ר
4.7 מזון לרבות משקאות – מכירתו ד מרכול – כמשמעותו בפרט 4.7 ב, שיש בו טיפול במזון, לרבות משלוח מזון מעל 800 מ”ר
4.8   מקום שעיקר עסקו מכירת משקאות משכרים לצריכה במקום, פאב המכיל מעל 100 איש ושטחו מעל 100 מ”ר כתנאים מצטברים
6.8 קניון א ניהולו
7.1 עינוג ציבורי, נופש וספורט א בית מלון, פנסיון, אכסניה וכיו”ב
7.4 מי – נופש א בריכת שחיה, לרבות מאגר מים אחר המשמש לשחייה ולנופש מים, לרבות בריכה המצויה בפארק מים ולמעט בריכה המשמשת עד ארבע יחידות אירוח למטרת נופש.
7.4 מי – נופש ב פארק מים, מגלשות מים
7.7 עינוג ציבורי א מקום לעריכת מופעים וירידים במבנה קבע, בלא מזון
7.7 עינוג ציבורי ב קולנוע, תאטרון
7.7 עינוג ציבורי ג קרקס
7.7 עינוג ציבורי ד אצטדיון, אולם ספורט, שמספר המושבים הקבועים בו הוא מעל 500, למעט אולם במוסד חינוכי המשמש את המוסד בלבד
7.7 עינוג ציבורי ה אמפיתאטרון, מקום אחר לעריכת אירועי תרבות, בידור וספורט תחת כיפת השמים, שנועדו ל – 500 משתתפים או יותר
7.7 עינוג ציבורי ו דיסקוטק
7.7 עינוג ציבורי ז יריד או תערוכה שלא במבנה קבע
7.7 עינוג ציבורי י יריד מזון
7.7 עינוג ציבורי יא אצטדיון, אולם ספורט, שמספר המושבים הקבועים בו הוא עד 500, למעט אולם במוסד חינוכי המשמש את המוסד בלבד ואצטדיון או אולם ספורט לעריכת פעילות בלא קהל
7.9   אולם או גן לשמחות ולאירועים, לרבות הגשת משקאות משכרים
7.10 שעשועים א מתקני שעשועים
7.10 שעשועים ב לונה פארק
8.4 הסעת נוסעים ב תחנה מרכזית, כהגדרתה כהגדרתה בפקודת התעבורה, תחנת רכבת מרכזית
8.4 הסעת נוסעים ד תחנת רכבת תת – קרקעית
8.6 כלי רכב וציוד מכני הנדסי (צמ”ה), למעט חלקים משומשים ז חניון מקורה או תת קרקעי ששטחו מעל 500 מ”ר
9.1 כלי נשק ותחמושת ב מטווח ירי
10.6 דשנים א ייצורם, עיבודם, אריזתם מעל 50 איש
10.9 חומר גלם, מוצר, מכשיר או חלקיו שאינם טעוני רישוי לפי פריט אחר בתוספת זו   ייצורו, עיבודו, צביעתו, הרכבתו, ציפויו, השחזתו, הדפסה עליו, תיקונו מעל 100 עובדים
10.10 חומרים מסוכנים, כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים, התנ”ג – 1993, לרבות חומרים רדיואקטיבי ים ופסולת חומרים מסוכנים א ייצורם, עיבודם, אריזתם, מחזורם

 

בודק...